Suma cheltuită anul trecut de cetăţeni în cinematografe a crescut cu 25%
Conform unui raport recent al firmei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, suma cheltuită de cetățenii români în cinematografe a crescut cu 25% anul trecut, atingând un total de 63 de milioane de euro. Aceasta creștere se datorează și majorării prețului biletelor cu 8,2% în 2023 comparativ cu 2022, conform datelor furnizate de Centrul Național al Cinematografiei.
În anul 2023, numărul spectatorilor din cinematografele din România a ajuns la 13,02 milioane, reprezentând o creștere de 16% față de 2022. Această cifră este foarte aproape de nivelul din 2019, când numărul spectatorilor a fost de 13,1 milioane. În ceea ce privește încasările totale, operatorii de cinematografe au raportat o creștere de 25% față de 2022, atingând 308,8 milioane de lei (aproximativ 63 de milioane de euro). Aceasta sumă depășește recordul anterior de 265 de milioane de lei (aproximativ 56 de milioane de euro) înregistrat în 2019.
Prețul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019 la 23,7 lei în 2023, trecând prin 21,9 lei în 2022. La sfârșitul anului trecut, România avea 103 cinematografe la nivel național, în creștere față de 95 în 2022. Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât și cele cu mai multe ecrane, ultimele reprezentând peste 96% din încasări și 94% din numărul de spectatori.
Frecvența vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 vizite per locuitor, de la 0,59 în 2022, egalând nivelul din 2019. Cele mai mari piețe cinematografice din România sunt București, cu 4.132.145 de spectatori în 2023, urmat de Cluj-Napoca (857.806), Timișoara (811.978), Constanța (736.424) și Brașov (625.608), acestea reprezentând peste jumătate (55%) din cererea totală.
Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency la Cushman & Wakefield Echinox, a comentat asupra acestei evoluții: "Evoluția pieței cinematografice este și mai impresionantă având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflație record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor și a temperat ritmul de creștere a veniturilor retailerilor și a proprietarilor de centre comerciale. Inflația în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar și creșterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente, vor avea un impact pozitiv asupra pieței cinematografice în perioada următoare."
În ceea ce privește orașele cu cea mai mare frecvență a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din județ în 2023, pe primele locuri se situează Brașov (2,37 vizite per locuitor în 2023), București (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiș (1,24), Iași (1,21) și Constanța (1,12). Orașele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iași (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/loc/zi), Bihor (0,78 spectatori/loc/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) și Brașov (0,67 spectatori/loc/zi). În București, rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.